تبلیغات
آشنایی بااندیشه شهیدمطهری

آشنایی بااندیشه شهیدمطهری
 
قالب وبلاگ
نویسندگان
نظر سنجی
آیاموافقیدکه این وبلاگ به سایت تبدیل شود.




  امروزه مسأله نیازمند بودن انسان به رهبر و امام با توجه به ضرورت شکوفا شدن ذخایر وجودی انسان و همچنین وجود غرایز مختلف در انسان که نیاز به هدایت خارجی دارند و علاوه بر آن قوانین خاص حاکم بر روابط انسان ها که جز با شناخت آن قوانین هدایت میسر نمی شود ، امری ثابت شده است . ( نیاز به رهبر و امام ) قرآن کریم اهمیت ویژه ای به موضوع امامت و رهبری قائل است و حتّی نبوت و همه تلاش های پیامبر گرامی اسلام – در طول 23 سال – را مرهون این نکته می داند که پیامبر موضوع امامت و جانشینی خود را به امت مسلمان ابلاغ نماید . اگر در جوامع امروزی سعی درتقسیم قدرت بین همه افراد جامعه دارند ، این مطلب هیچ گاه نیاز انسان به مدیر و مدبّر برای جامعه را منتفی نمی کند .


موضوع امامت و رهبری در مذهب شیعه به عنوان یکی از اصول اساسی مذهب پذیرفته شده است و این امر شیعه را از سایر فرق مسلمان متمایز می سازد . به همین جهت در طول تاریخ به علت تنها بودن این گروه و ویژگی های خاص رهبران آن در شرایط زندگی آنان شیعه نسبت به مبحث امامت حساسیت ویژه ای دارد . مطرح کردن مسأله امامت و رهبری زمانی که امت مسلمان نیازمند به وحدت و یکپارچگی هستند شاید ناخوشایند به نظر آید اما مفهوم وحدت اگر به طور صحیح بیان شود ، این سوء تفاهم نیز از بین خواهد رفت .باید متذکر شویم که از نظر علمای شیعه و سنّی ، وحدت به این معنا نیست که گروهی دست از عقاید خود بردارند ؛ بلکه وحدت یعنی به تقویت وجوه مشترک بین گروه های اسلامی و بحث منطقی و استدلالی با هم داشتن به جهت اهمیت موضوع امامت و رهبری . استاد مطهری در این باره سخنرانی هایی داشته است که با نام « امامت و رهبری » تألیف شده است .
  تعریف امامت :
 کلمه امام در فرهنگ لغت عمید به معنی پیشوا و پیشرو و کلمه امامت به معنی پیشوایی کردن و گرفته شده است .[1]استاد مطهری نیز کلمه امام را به معنی پیشوا گرفته است و معتقد است در ادبیات  عرب این کلمه دارای قداستی که شیعه به آن می دهد نیست ؛  یعنی در زبان عرب به هر کسی که مردم از او تبعیت کنند و پشت سر او حرکت کنند – حال فرقی نمی کند که این فرد درستکار و عادل باشد یا نباشد – پیشوا می گویند .[2] قرآن کریم نیز کلمه امام را به دو تعبیر آورده است : « ما آنها را پیشوایان و هدایت کنندگان مردم به امر خود گردانیدیم . » و در جایی دیگر « امامان را دعوت کنندگان به آتش می داند . »[3] 

 تفاوت امام و نبی پس از رحلت پیامبر اسلام (ص) و مطرح شدن جانشینی و امامت و ویژگی هایی که شیعه برای امام قائل است ، این سؤال به ذهن می رسد که تفاوت امام و نبی در چه مواردی است ؟ آیا هر پیامبری امام هم می باشد ؟ یا اینکه مقام امام برتر است یا مقام نبی ؟ استاد مطهری نبی را به عنوان راهنما و اطلاع دهنده و ابلاغ کننده و کسی که راه را نشان می دهد تلقی می کند و معتقد است که بشر علاوه بر شناخت راه نیازمند به هدایت هم می باشد و این امر جز با وجود رهبر که بسیج قوا می کند وایجاد تحرک می نماید میسر نیست . استاد مطهری برای نبی یک شأن و جایگاه قائل است و برای امام نیز جایگاه دیگر . به همین جهت با توجه به آیات قرآنی شأن و منزلت امام را بیش از نبی می داند ؛ زیرا بعضی پیامبران علاوه بر نبی بودن ، امام هم بوده اند . چون وی از خداوند خواست که از فرزندان او امام قرار دهد و خداوند در پاسخ به او گفت عهد خداوند به ظالمان نمی رسد . تفاوت دیگر امام و نبی را در این می داند که بر نبی وحی می شود ولی بر امام وحی به آن معنا نمی شود .[4]


[ چهارشنبه بیستم دی 1391 ] [ 06:19 بعد از ظهر ] [ مرادی ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ


آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب
















دریافت کد لوگوی سایت مراجع معظم تقلید


صدایاب